język polski
11.05-15.05.2020r.
Klasa VIII
11.05.
Temat: Kiedy życie można nazwać wartościowym?
- Czytamy wiersz Zbigniewa Herberta pt. ,,Życiorys” str. 230 podręcznik.
- Charakteryzujemy podmiot liryczny.
- Zastanawiamy się, ja podmiot liryczny ocenia swoje życie.
- Opisujemy uczucia bohatera.
- Rozmawiamy na temat tego, co już udało nam się osiągnąć w życiu.
12.05.
Temat: Czego nie dowiemy się o człowieku z urzędowego życiorysu?
- Czytamy wiersz Wisławy Szymborskiej pt. ,,Pisanie życiorysu” str. 232.
- Wypisujemy w zeszycie nakazy i zakazy zawarte w wierszu.
- Odpowiadamy, jakie znaczenie mają ludzkie życiorysy z urzędowego punktu widzenia.
- Opisujemy obraz świata, jaki wyłania się z wiersza.
13.05.
Temat: Piszemy życiorys
- Poznajemy elementy życiorysu oraz zasady, jakimi trzeba się kierować, aby poprawnie ten dokument napisać. Pomoże nam prezentacja https://view.genial.ly/5ea5541163183e0d9430d507/presentation-zyciorys-kl-8?fbclid=IwAR0XkDzQXg2ri5ncKuSIZhf3Pyk8ztjSPdqelx2ZUjiGH_8XGvlQlfy1hE0 Proszę także o wnikliwe zapoznanie się z jej treścią oraz wykonanie poleceń zawartych na slajdach końcowych.
14.05.
Temat: Uczy się pisać CV
- CV to skrócona wersja życiorysu. Jest bardzo ważnym dokumentem, kiedy staramy się o przyjęcie do pracy. To dokument na podstawie którego pracodawca decyduje się na rozmowę z nami. Proszę o zapoznanie się z treścią prezentacji oraz wykonanie własnego CV. Link do prezentacji: https://view.genial.ly/5eb994bdd236a10cfac68c3f/presentation-zycioryscv?fbclid=IwAR10WzzRLrxvc8f7oXjGyITitGwchf2UXDqgRav1opBDUauBV7b3Wa_QI4w
15.05.
Temat: Podanie- jak poprawnie je napisać?
- Podanie to ostatnia forma pism urzędowych z jakimi mamy do czynienia. W poznaniu tego pisma pomoże nam prezentacja : https://view.genial.ly/5eb2d276eea1660d88ce0698/presentation-podanie?fbclid=IwAR3f38m57l90m7PKO4Abl-X2i908HCxNbi76Q9LdbLzEoR4iW8BFjk2d5iU.
- Proszę o napisanie podania zgodnie z poleceniem zawartym w prezentacji.
4.05.- 8.05.
Klasa VIII
4.05.
Temat: Czy naprawdę „wszędzie jest tak samo”? Czytamy opowiadanie Marka Hłaski
- Czytamy utwór pt. ,,Okno” Marka Hłaski str. 213
- Charakteryzujemy narratora.
- Opisujemy jego relacje z małym chłopcem.
- Zwracamy uwagę na przestrzenie opisane w tekście oraz ich funkcje.
- Wskazujemy na różnice w poglądach bohaterów tekstu.
5.05.
Temat: Najgorsza jest samotność wśród bliskich…
- Czytamy fragment powieści pt. ,,Samotni.pl” Barbary Kosmowskiej str. 216.
- Opisujemy relacje rodzinne głównej bohaterki.
- Wykonujemy zadanie 7,8 i 10 str. 217.
6.05.
Temat: Z czego wynika i czego dotyczy krzyk na obrazie Edvarda Muncha?
- Zapoznajemy się z reprodukcje obrazu Edvarda Muncha pt. ,,Krzyk” str. 218.
- Poznajemy pojęcie ekspresjonizmu
- Poznajemy sylwetkę malarza
7.05.
Temat: Opis obrazu – utrwalenie
- Opisujemy obraz Edvarda Muncha zgodnie z wytycznymi opisu obrazu.
8.05.
Temat: Muzyczne metafory o samotności
- Odszukujemy w tytuły utworów muzycznych mówiących o samotności.
- Dyskutujemy na temat tego, jakie oblicza może mieć samotność.
20.04-24.04
Temat: Rozmowa o wartościach
- Proszę przeczytać fragment powieści dla młodzieży ,,Kwiat kalafiora” Małgorzaty Musierowicz znajdujący się na 202s. w podręczniku.
- Następnie proszę o wykonanie polecenia 1,2, 5 i 6 ze str. 204 i przesłanie wykonanej pracy na mój adres e-mail jpietrasik91@gmail.com do 23.04.
Temat: W poszukiwaniu własnej drogi życia
- Po przeczytaniu fragmentu powieści ,,Brulion Bebe B.” podręcznik str. 205, proszę o wykonanie zadania 10 ze str. 205. Gotowe opowiadanie proszę przesłać do 26.04. 2020r.
15.04.2020r.
Temat: Powtórzenie wiadomości o związkach frazeologicznych
Proszę o otworzenie prezentacji dotyczącej związków frazeologicznych pochodzących z mitologii https://view.genial.ly/5e82de62a8bed70dad09e91b/presentation-mitologiczne-zwiazki-frazeologiczne?fbclid=IwAR3iUyAhnmbqpT6XLdj5eeWuYR5QgytxbsBJyT2ygkF0HAL4a0YeAMbIDdo oraz wykonanie zadań umieszczonych w prezentacji.
Dodatkowo proszę o wykonanie zadania w aplikacji: https://wordwall.net/play/567/298/652?fbclid=IwAR0dDObcdqP9nEWFZahMWjQyDpZ1GY9T1WnEN7X1gtS0YacKlvRYONpcZg4
16.04.2020r. i 17.04.2020r.
Temat: Archaizm, neologizm, kolokwializm, eufemizm, homonim, synonim, antonim – utrwalamy wiadomości
- Przypominamy definicję pojęć: archaizm, neologizm, kolokwializm, eufemizm, homonim, synonim, antonim
- Pracujemy z prezentacją https://view.genial.ly/5e71d75bdbedfc06186c6b9f/presentation-slownictwo?fbclid=IwAR3MdHTlIdC2992yr01mhn6KzZnJkUKH_qGUamHflBlH-rMSf72faTd_TXU. W prezentacji również zawarte są zadania do wykonania, więc proszę je zapisać w zeszytach
6.04-8.04.2020r.
Temat: Święta Wielkiej Nocy z innej perspektywy
W ramach ćwiczenia umiejętności czytania ze zrozumieniem i analizy wiersza przesyłam link do prezentacji odnoszącej się do Wielkanocy https://wakelet.com/wake/33089775-fd06-4ec5-b737-4d73bbe6e50f?fbclid=IwAR1OCbQWuf9gaSaZ4teAmwX5JbidRWbmIbyRG6Outwgp_2dV4dskP7hTIiU. Proszę o wykonanie zadań z prezentacji w zeszycie.
2.04.2020r.
Temat: Omówienie próbnego egzaminu z języka polskiego
Wspólne omówienie zagadnień zawartych w próbnym egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego. Wskazanie poprawnych odpowiedzi.
3.04.2020r.
Temat: Składnia – powtórzenie wiadomości
Na podstawie prezentacji powtarzamy wiadomości dotyczące składni https://view.genial.ly/5e79fdc55228f30df456ea59/video-presentation-untitled-genially?fbclid=IwAR0TjML9w7Gg0V5dHPK11c2oRqmz9aawBfMux91WsegAYEdz5UV7G4ybGfY. Wykonujemy zadania klikając w linki podane poniżej
https://wordwall.net/pl/resource/481066/polski/sk%C5%82adnia-klasa-8
http://testwiedzy.pl/test/14849/skladnia.html
25.03.2020r. -27.03.2020r.
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących lektury Henryka Sienkiewicza pt. ,,Quo vadis”
Na podstawie krótkich filmów (linki znajdują się poniżej) przypominamy sobie wszystkie najważniejsze informacje związane z lekturą ,,Quo vadis”.
Do zeszytu przepisujemy notatki zawarte w prezentacji udostępnionej przed adres e-mail.
Temat: Utrwalamy wiadomości dotyczące lektury Melchiora Wańkowicza ,,Trędy i owędy”
Pracujemy z materiałami zawartymi w prezentacji: https://view.genial.ly/5e7a0e88d608730d9148789f/presentation-tedy-i-owedy?fbclid=IwAR2aJWXlFEKvGCRdwSp5Akb-u0gJ7ZuBk-01IvJI-pomn_IqZuioymqIDYA
Wszystkie odpowiedzi na pytania zawarte w prezentacji notujemy w zeszycie.