geografia
08-06-2020
Temat: Krajobraz wysokogórski Himalajów.
Notatka z lekcji:
Klimat w górach jest bardzo silnie związany z wysokością nad poziomem morza. Zależność ta wyraża się w ten sposób, że im wyżej tym:
- niższa temperatura,
- większe opady,
- większy udział śniegu w stosunku do deszczu w rocznej sumie opadów,
- krótszy okres wegetacyjny,
- silniejszy wiatr,
- płytsze i mniej żyzne gleby,
- trudniejszy dostęp do wód podziemnych pomimo wysokiej sumy opadów.
Wszystko to sprawia, że znacznie więcej roślin znajduje warunki do życia i rozwoju na niewielkich wysokościach. Wysoko nad poziomem morza spotykamy ich niewiele. Dlatego w górach rośliny przystosowały się do życia w warunkach panujących na określonych wysokościach. Tworzą one zespoły roślin nazwane piętrami roślinności.
Praca domowa zamieszczona w prezentacji.
29-05-2020
Temat: Tundra
Notatka z lekcji:
- W tundrze można zaobserwować zjawisko dnia polarnego i nocy polarnej
- Zimy są bardzo mroźne i długie do -50°C
- Lata są krótkie, pochmurne i chłodne – temperatura powietrza nie przekracza 15°C.
- Na terenie tundry znajduje się wieczna zmarzlina: grunt jest zamarznięty od samej powierzchni do setek metrów w głąb.
Roślinność
Najwyższą warstwę roślin tworzą karłowate brzozy i wierzby, które nie osiągają wysokości większej niż 30 cm. Ich gałęzie rosną poziomo i mogą mieć kilka metrów długości. Towarzyszą im mchy i porosty.
Zwierzęta
Wszystkie ssaki i ptaki mają bardzo gęste futra lub pióra puchowe.
Najliczniejsze są tu lemingi. Żyją tu również susły, zające bielaki, pardwy, renifery, gronostaje i łasice oraz sowy, lisy polarne.
Ludzie
Pierwotnymi mieszkańcami tundry w Ameryce Północnej są Inuici (nazywani także Eskimosami).
Północne obszary Norwegii, Szwecji, Finlandii i europejskiej części Rosji zamieszkują Saamowie czyli Lapończycy, którzy poza polowaniem i rybołówstwem trudnią się głównie hodowlą reniferów.
Podobne zajęcia wykonują członkowie licznych, ale niewielkich narodów zamieszkujących rozległe obszary tundry syberyjskiej, np. Czukcze.
Do domu czas realizacji 05-06-2020
Wyjaśnij dlaczego w tundrze zamiast gęstego wysokiego lasu rosną karłowate drzewa i rośliny zielne oraz mchy i porosty.
18-05-2020
Powtórzenie tematu, tajga, krajobraz śródziemnomorski.
11-05-2020
Temat: Tajga, lasy iglaste.
Proszę o zapoznanie się z tematem z podręcznika s. 147-151 i sporządzenie notatki w zeszycie z przeprowadzonej lekcji i dołączonej prezentacji.
Notatka powinna zawierać informacje o klimacie, roślinności, zwierzętach, ludności i wiecznej zmarzlinie. Zdjęcie napisanej notatki proszę przesłać do 15-05-2020
04-05-2020
Temat: Krajobraz Śródziemnomorski
Proszę o przeczytanie w podręczniku temat s. 141-146
Notatka do zeszytu:
Występowanie:
W strefie klimatu umiarkowanego, w pobliżu równoleżników 40°N i 40°S panuje specyficzny klimat nazywany śródziemnomorskim.
Obejmuje basen Morza Śródziemnego w następujących państwach: Hiszpania, Grecja, Francja, Słowenia, Włochy, Malta, Chorwacja, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Albania, Maroko, Algieria, Tunezja.
Zachodnie wybrzeże Ameryki Północnej Kalifornia,
zachodnie wybrzeże Ameryki Południowej – Chile
Południowo–zachodnia i południowo-wschodnia część Australii
Południowe wybrzeże RPA -Afryka
- W klimacie śródziemnomorskim wyróżniamy dwie pory roku. Lato jest słoneczne, suche i ciepłe. Zima jest łagodna, temperatura powietrza nie spada poniżej 0°C
- Bardzo dobrze rozwinięta turystyka
- Wokół Morza Śródziemnego rozwinęły się najważniejsze starożytne cywilizacje.
ROŚLINY
Makia – to gęste zarośla wiecznie zielonych krzewów i karłowatych drzew. J.t. roślinność twardolistna.
Wawrzyny – liść laurowy, oleandry, mirty, pinie, drzewa oliwne, figowce;
owoce cytrusowe: mandarynki, cytryny, pomarańcze;
winorośl.
ZWIERZĘTA
Króliki, daniele, muflony, kozice, koziorożce, mangusty, szakale, sepy, żółwie, jaszczurki, węże.
Praca domowa na zaliczenie termin 11-05-2020
Wyobraź sobie, że niedawno wróciłeś z Europy Południowej. Wykonałeś mnóstwo zdjęć. Podziel się z kolegami tymi najładniejszymi.
Skorzystaj z szablonu dołączonego do lekcji lub narysuj własny aparat fotograficzny i kliszę. Następnie na kliszy umieść rysunki przedstawiające krajobraz, rośliny, zwierzęta, budowle krajobrazu śródziemnomorskiego. Możesz skorzystać z elementów drukowanych lub samodzielnie je narysować.
20-04-2020
Temat: Pustynie lodowe
Proszę o przeczytanie treści z podręcznika od str. 139 do 140
Notatka do zeszytu:
Pustynia lodowa to obszar, na którym panuje bardzo zimny klimat, nie pozwalający na rozwój wyższej roślinności i wielu gatunków zwierząt.
Strefa pustyń lodowych obejmuje Arktykę (czyli Ocean Arktyczny wraz z wyspami w tym Grenlandia i północnymi skrawkami Ameryki Północnej, Europy i Azji) oraz Antarktykę (czyli Antarktydę i otaczający ją Ocean Południowy wraz z wyspami)
- bardzo niskie opady (niższe niż na pustyniach gorących) i występują wyłącznie w postaci śniegu.
- na większości powierzchni tych obszarów nie spotyka się żadnej roślinności. Głównie są to mchy i porosty.
- Na biegunach temperatura powietrza waha się pomiędzy −20°C w czasie dnia polarnego do −80°C w trakcie nocy polarnej i nigdy nie osiąga wartości dodatnich.
- W strefie polarnej panują dzień i noc polarna.
- Kilkadziesiąt krajów, w tym Polska, prowadzą badania naukowe w stacjach polarnych w Arktyce i w Antarktydzie.
- Mieszkańcy Północy Kanady i Grenlandii to
Zwierzęta Arktyki- maskonury, niedźwiedzie polarne, morsy.
Zwierzęta Antarktydy –słonie morskie, petrele śnieżne, pingwiny cesarskie.
06-04-2020
Temat: Pustynie gorące
Przeczytaj temat z podręcznika str. 135-138
Notatka do zeszytu:
Pustynie Gorące warunki:
Pustynie rozciągają się wokół zwrotników, czyli w klimacie zwrotnikowym.
Słońce jest wysoko nad horyzontem, czyli jest duże nasłonecznienie i kąt padania promieni słonecznych.
W ciągu dnia niebo jest bezchmurne, a temperatura powietrza wynosi nawet 50°C.
Brak chmur i bardzo suche powietrze nie pozwalają na opady deszczu.
Duże różnice temperatury w ciągu doby. W ciągu nocy ciepło szybko jest oddawane do atmosfery, dlatego tuż przed wschodem Słońca temperatura powietrza często jest ujemna.
W miejscach, gdzie woda gromadzi się na dłużej, tworzą się oazy. Znajdują się tam źródła, studnie i bujna roślinność.
Oprócz pustyń piaszczystych mogą być pustynie żwirowe, kamieniste (skaliste). Istnieją nawet pustynie słone, pokryte głównie solą. Powstają one w miejscach, gdzie dawniej istniały słone jeziora.
Rośliny:
Rośliny pustyń oszczędnie gospodarują wodą. Ograniczają parowanie wody w ciągu dnia i umiejętnie pobierają wodę, pochodzącą z rosy (albo z mgły) nocą. Wiele roślin wieloletnich magazynuje wodę w liściach lub łodygach.
Zwierzęta:
Na pustyniach gorących żyje wiele bezkręgowców, choć trudno je zauważyć, gdyż wiele z nich ukrywa się poniżej powierzchni gruntu, np.: termity, mrówki.
Liczną grupą dobrze przystosowaną do okresowych niedoborów wody są gady. Potrafią magazynować wodę w organizmie..
Ssaki -Niektóre prowadzą nocny tryb życia, w dzień chroniąc się przed upałem w norach, inne żyją pod ziemią. Należą do nich: wielbłądy, skoczki pustynne, fenki, – lisy pustynne.
Ludność:
Życie na pustyni koncentruje się w oazach. Uprawia się tu głównie palmy daktylowe, zboża, owoce i
warzywa.
pracę domową z załącznika przesłanego na maila proszę odesłać do 16-04-2020
Temat Sawanny i stepy
Przeczytać rozdział w podręczniku od strony 127 do 134. W zeszycie zanotować lub wydrukuj i wklej patrz załącznik 1 stepsaw.
Do domu
Załącznik 2 stepsaw. Termin do przesłania 03-04-2020