chemia
15-06-2020
Temat Wiązania i reakcje chemiczne – powtórzenie wiadomości. 15-06
W ramach przypomnienia wiadomości z klasy 7 proszę zapoznać się z filmem:
https://www.youtube.com/watch?v=EVNNlq9oHsM
Zwróćcie uwagę na pojęcia:
-
Elektroujemność
-
Wiązania kowalencyjne
-
Wiązania jonowe
08-06-2020
Temat: Rodzaje przemian i budowa materii – powtórzenie wiadomości (08.06)
W ramach przypomnienia wiadomości z klasy 7 proszę zapoznać się z filmem: https://www.youtube.com/watch?v=l_4vgnRY5Ac
Zwróćcie uwagę zwłaszcza na terminy:
-
Odróżnianie reakcji chemicznych od zjawisk fizycznych
-
Mieszaniny jednorodne i niejednorodne
-
Sposoby rozdzielania mieszanin
-
Pierwiastek a związek chemiczny.
-
Rodzaje reakcji chemicznych
-
Objawy przemian chemicznych (reakcje ezgoenergetyczne i endoenergetyczne)
Temat: Budowa atomu – powtórzenie wiadomości (09.06)
W ramach powtórzenia wiadomości proszę zapoznać się z filmem:
od początku do 1:06:00
https://www.youtube.com/watch?v=EVNNlq9oHsM
Zagadnienia:
-
Ziarnista budowa materii
-
Masa i rozmiary atomów
-
Budowa atomu (protony, neutrony, elektrony)
-
Budowa powłok elektronowych
01-06-2020
Temat: Zmiana stężenia procentowego (1.06)
Rozwiążcie kartę pracy z załącznika.
Polecam zapoznać się z przykładami na stronie: https://epodreczniki.pl/a/zmiana-stezenia-roztworu/D1A3ZPREe
Dla chętnych – rozwiążcie ćwiczenia interaktywne.
Temat: Woda i roztwory wodne – powtórzenie wiadomości (2.06)
Rozwiążcie zadania powtórzeniowe z podręcznika s. 197-198
Pomocne może być skorzystanie z epodręcznika:
https://epodreczniki.pl/a/woda-i-roztwory-wodne—podsumowanie/DUkCo4P3n
26-05-2020
Temat: Stężenie procentowe (25.05)
Proszę obejrzyjcie film – omówienie przykładów zadań ze stężeniem procentowym:
https://www.youtube.com/watch?v=eicIdphfORE
Ułatwi to rozwiązanie poprzednich zadań tym, którzy mieli problem.
Temat: Zmiana stężenia procentowego. (26.05)
Zagadnienia:
-
Rozcieńczanie roztworu
-
Zwiększanie stężenia procentowego roztworu w wyniku odparowania rozpuszczalnika lub dodania substancji rozpuszczonej
-
Mieszanie roztworów o różnych stężeniach
Obejrzyjcie rozwiązane przykłady w filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=rFNQZ0s8px0
Następnie rozwiążcie kartę pracy (załącznik).
Termin rozwiązania: 1.06
19-05-2020
Temat: Rozpuszczalność jako cecha substancji (18.05)
Zapisujemy w zeszycie:
-
Definicja rozpuszczalnosci
-
Wpływ temperatury na rozpuszczalność ciał stałych w wodzie.
-
Wpływ temperatury na rozpuszczalność gazów w wodzie
Czytamy na stronie: https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji—zadania/Da8hCLbM7
Rozwiążcie załączoną kartę pracy.
Temat: Stężenie procentowe roztworu (19.05)
Zapisujemy w zeszycie:
-
Stężenie procentowe -definicja
-
Obliczanie stężenia procentowego roztworu substancji
-
Obliczanie masy poszczególnych składników roztworu.
Proszę przeanalizować przykłady zadań ze strony:: https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-roztworu/DKDywpMJi
Rozwiążcie załączoną kartę pracy.
13-05-2020
Chemia
Temat: Woda jako rozpuszczalnik.(11.05)
Zagadnienia:
Podział mieszanin.
Czynniki wpływające na szybkość procesu rozpuszczania.
1.Wyjaśnij pojęcia roztwór właściwy, koloid, zawiesina. Podaj przykłady podanych mieszanin.
-
Na czym polega efekt Tyndalla.
-
Zapoznajemy się z doświadczeniami zaprezentowanymi na stronie https://epodreczniki.pl/a/czynniki-wplywajace-na-szybkosc-rozpuszczania-sie-substancji-w-wodzie/D1OYYnxU6
Proszę zrobić notatkę w zeszycie z doświadczeń:
1.Czy temperatura ma wpływ na szybkość rozpuszczania (siarczanu(VI) miedzi(II))?
-
Jaki wpływ na szybkość rozpuszczania ma mieszanie?
-
Czy rozdrobnienie substancji ma wpływ na szybkość jej rozpuszczania?
Temat: Rozpuszczalność jako cecha substancji. (12.05)
Zapoznajemy się z tematem w podręczniku lub na stronie: https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji/DYLjUQ1XO
Proszę rozwiązać zadania interaktywne dołączone na końcu rozdziału w e-podręczniku.
05-05-2020
Temat: Woda- główny składnik hydrosfery. (4.05)
podr. Str 160-164
Zapoznajemy się z informacjami na stronie:
https://epodreczniki.pl/a/woda-i-jej-rola-w-przyrodzie/DAwb5tSIZ
Rozwiązujemy ćwiczenia interaktywne na końcu rozdziału.
Temat: Woda jako rozpuszczalnik. (5.05)
podr. 165-170
Zapoznajemy się z treścią w podręczniku oraz na stronie: https://epodreczniki.pl/a/woda-i-jej-wlasciwosci/DOh98gYK4 Rozwiążcie interaktywne ćwiczenia 1-9 z podanej strony.
Zapisujemy w zeszycie:
-
Wyjaśnij pojęcia: dipol, asocjacja, rozpuszczalnik, substancja rozpuszczona, substancja polarna
-
Czym różni się woda słodka od wody słonej?
-
W jaki sposób można ograniczać zużycie wody?
-
Każdy z nas ma swój udział w zanieczyszczaniu wód. Napisz, co możesz zrobić, jako uczeń, aby ograniczyć zanieczyszczenie wód w środowisku.
Rozwiązane zadania proszę przesyłać na mój adres mailowy: al.grala1005@adres.pl
29-04-2020
Temat Zanieczyszczenia powietrza – ćwiczenia. (27.04)
Zagadnienia:
Rola atmosfery Ziemi
-
Zmiany atmosfery na skutek działalności człowieka
-
Rodzaje zanieczyszczeń
-
Ochrona atmosfery ziemskiej.
Zapoznajemy się z treściami na stronie:
https://epodreczniki.pl/a/zanieczyszczenia-powietrza/D10IvM3rZ
Rozwiążcie ćwiczenia w załączonej karcie pracy. Termin przysłania rozwiązań na mój adres mailowy: 5.05
Temat: Gazy – powtórzenie wiadomości. (28.04)
Zapoznajemy się z treścią w podręczniku oraz na stronie
https://epodreczniki.pl/a/powietrze-i-inne-gazy—podsumowanie/D19hhx9aw
Proszę o rozwiązanie zadań w podręczniku s. 155-156
Temat: Inne składniki powietrza. 20.04.2020
Przeczytaj informacje z rozdziału 4 ze strony
https://epodreczniki.pl/a/azot-i-gazy-szlachetne/D11e5ZM4Q
Na podstawie podręcznika oraz innych źródeł wiedzy odpowiedz na pytania:
-
Jaki procent powietrza stanowią gazy szlachetne?
-
Który gaz szlachetny ma najwyższą zawartość procentową?
-
Wypisz po dwa zastosowania helu, argonu, neonu, ksenonu i radonu.
-
Napisz trzy dowody na obecność pary wodnej w powietrzu.
-
Na czym polega obieg wody w przyrodzie?
Temat:Wodór – właściwości i zastosowania. 21.04
Czytamy temat ze strony
https://epodreczniki.pl/a/wodor/DFQaVWLSm
oraz rozwiązujemy zadania interaktywne na końcu tematu.
Uzupełniamy załączoną kartę pracy (wcześniej oglądamy filmy ze strony docwiczenia.pl).
Termin wykonania: 27.04
Prace w formie zdjęć proszę przesyłać na mój adres: al.grala1005@adres.pl
08-04-2020
Temat: Tlenki węgla
podręcznik str. 130-134
Zapisujemy w zeszycie:
- Doświadczenie – Badanie właściwości tlenku węgla (IV)
oglądamy film – robimy notatkę (schemat, obserwacje, wnioski) https://www.youtube.com/watch?v=R1RLJBqrwXA
Odpowiadamy na pytania: Co stało się z zapałką po wprowadzeniu do naczynia z CO2?
Jaka jest gęstość dwutlenku węgla względem powietrza? - Przeanalizuj wiadomości z lekcji, podręcznika i innych źródeł wiedzy dotyczące tlenku węgla(II) i tlenku węgla(IV). Następnie porównaj je i zapisz:
- a) właściwości fizyczne
-wspólne
-odróżniające
- b) właściwości chemiczne
-wspólne
-odróżniające
- Wykrywanie obecności dwutlenku węgla:
oglądamy film https://www.youtube.com/watch?v=y1PNkn_dGwA
i zapisujemy notatkę - Dlaczego tlenek węgla (II) jest niebiezpieczny?
- Wymień zastosowania tlenku węgla (IV).
- Uzupełnij kartę pracy (załącznik)
Temat: Inne ważne tlenki
podręcznik str. 135-139
uzupełnij kartę pracy (załącznik)
Uzupełnione karty pracy i notatki z zeszytów proszę przesłać w formie zdjęcia lub pdf na mojego maila:
31-03-2020
Temat: Powietrze -mieszanina gazów
Zapisujemy temat w zeszycie (30.03)
Czytamy lekcję z poniższej strony oraz wykonujemy ćwiczenia na tej stronie.
https://epodreczniki.pl/b/PiRhXFPj3
wykonujemy cw od 1 do 5
Oglądamy doświadczenie oraz robimy notatkę (schemat doświadczenia, obserwacje, wniosek)
https://www.youtube.com/watch?v=xaRavQSDb-U
Wypisujemy do zeszytu właściwości powietrza oraz azotu (zapach, barwa ,rozpuszczalność w wodzie , gęstość, temperatura wrzenia, temperatura topnienia). Odpowiednie dane znaleźć w tabelach lub innych wiarygodnych źródłach informacji.
Narysuj schemat powstawania cząsteczki azotu N2. Zaznacz wiążące i niewiążące pary elektronowe.
Oblicz masę cząsteczkową azotu.
Wymień zastosowania azotu.
Temat: Właściwości i zastosowania tlenu. (31.03)
Oglądamy, a następnie opisujemy przebieg doswiadczenia „Otrzymywanie tlenu”(schemat doświadczenia, obserwacje, wniosek):
https://www.youtube.com/watch?v=PrqG6Sl659w
Czytamy lekcję z poniższej strony oraz wykonujemy ćwiczenia (1-6) na tej stronie:
https://epodreczniki.pl/b/PiRhXFPj3
https://www.youtube.com/watch?v=k36mdgKGtAc
układanie wzorów sumarycznych, strukturalnych, nazywanie związków i układanie równań reakcji
[/cmsmasters_text][/cmsmasters_column][/cmsmasters_row]