język polski
11.05.-15.05.2020r.
Klasa V
11.05.
Temat: Pierwsze spotkanie z bohaterami Tajemniczego ogrodu
- Zapoznajemy się ze światem przedstawionym w powieści ,,Tajemniczy ogród” F.H. Burnett.
Proszę o skopiowanie linku do przeglądarki i postępowanie zgodnie ze wskazówkami w prezentacji. Notatki zapisujemy w zeszycie https://view.genial.ly/5ea6c77809bb500dc5f8f32a/presentation-tajemniczy-ogrod-swiat-przedstawiony?fbclid=IwAR3E8M_-vsFUtN82EaXvvQtnnZiR9yfDdzMuipUCMG0AiPqBf3fyDmRvhro.
Dzięki temu poznamy czas i miejsce akcji, bohaterów powieści.
- Proszę także o wykonanie testu z wiedzy o lekturze https://wordwall.net/resource/968307/polski/tajemniczy-ogr%c3%b3d-test i przesłanie do mnie wyniku quizu.
- 05. I 13.05
Temat: W świecie bohaterów ,,Tajemniczego ogrodu”
- Scharakteryzujemy poszczególnych bohaterów powieści Mary, Dicka i Colina. Pomoże nam prezentacja https://sway.office.com/BLUSE1Zna28Hi7Ui?fbclid=IwAR1k4O3MOkRh1m64G84v0cfzKnlhXNYkCWjtONSikmQKygb9ICM5fgdAzIA. Proszę uważnie czytać polecenia i wykonywać je zgodnie ze wskazówkami. Wykonujemy polecenie 1,2 i 3. Zadanie 4 i 5 zrobimy wspólnie podczas lekcji online w czwartek.
- 05. I 15.05
Temat: Tajemnica trzecia – ogród
- W zeszycie pod tematem zapisz swoje skojarzenia z wyrazem ogród.
- Zastanówmy się co ogród dał dzieciom? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w zadaniu https://learningapps.org/11128693. Link przeniesie Cię do zadania. Po jego wykonaniu rozwiązanie przepisz do zeszytu.
- Stwórz plakat przedstawiający ogród Mary Colina i Dicka. Możesz użyć różnych technik. Narysuj, przyklej zdjęcia kwiatów lub ich nazwy, możesz użyć plasteliny, patyczków, bibuły…
Zdjęcie gotowej pracy prześlij na mój adres e-mail do 20.05.2020r.
4.05.-8.05.2020r.
Klasa V
4.05. i 5.05.
Temat: Koncert na dwa stawy i ptaków kapelę
- Przypominamy podstawowe wiadomości dotyczące Adama Mickiewicza i jego utworu ,,Pan Tadeusz”.
- Czytamy fragment pochodzący z ,,Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza str. 251.
- Odpowiadamy na pytanie, gdzie odbywał się koncert opisany w tekście.
- Wymieniamy muzyków biorących udział w koncercie.
- Tekst dzielimy na trzy części i nadajemy każdej tytuł.
- Wyszukujemy wyrazy dźwiękonaśladowcze i przypominamy ich funkcję.
- Na podstawie tekstu wypisujemy epitety, porównania i metafory, jakich użył autor.
- Zastanawiamy się na jakie zmysły działa sytuacja przedstawiona w utworze.
Wspieramy się podręcznikiem oraz prezentacją https://zapiskipolonistki.blogspot.com/2020/04/pejzaze-sowem-malowane-opisy-przyrody-w.html?spref=fb&fbclid=IwAR2G0Odfw2KQBId1_yzJPaqWpnQzFAmV2JJDrpqsyUV5JOEB5koHRQJ52aQ
- 05.
Temat: Pejzaże słowem malowane
- Czytamy fragment powieści ,,Uroczysko” Zbigniewa Nienackiego str. 255 (pomarańczowy podręcznik)
- Wykonujemy polecenie 3 str. 257.
- Zapoznajemy się z krótkim filmikiem wprowadzającym nas w opis krajobrazu https://www.youtube.com/watch?v=6DmSxlGakXY&fbclid=IwAR3Gn_XfSQA0BqEqHMvMeUr8cfHUQOIKPqFYYpMhGVtCojc0sTh6l0eI7W8
7.05.
Temat: Opis krajobrazu
- Poznajemy zasady opisu krajobrazu str 260 (podręcznik pomarańczowy)
- Wykonujemy wspólnie zadanie 4, 6, 7, 8, 9 str. 258 – 260.
8.05.
Temat: W przyjaźni ze światem
- Czytamy wiersz Leopolda Staffa ,,Ogród przedziwny” str. 268.
- W zeszycie opisujemy ogród ukazany w wierszu za pomocą epitetów, przenośni, porównań. Ożywieni.
- Opisujemy podmiot liryczny i odpowiadamy na pytanie kim może być?
27.04-30.04.2020r.
27.04.
Temat: Czy cień rymuje się z wiem?
- Czytamy wiersz Józefa Ratajczaka pt. ,,Cień na ścianie” str. 243 w podręczniku pomarańczowym.
- Opisujemy w zeszycie, jak zachowuje się cień i jakie ma cechy.
- Przypominamy sobie, czym jest rym i doszukujemy rymy w tekście wiersza (zastanawiamy się, które z nich mają identyczne współbrzmienia na końcu, a które różne, liczymy ilość sylab w wyrazach rymujących się).
- Zapisujemy w zeszycie podział rymów: ( podręcznik pomarańczowy str. 244)
Dokładne
Niedokładne
Męskie
Żeńskie
- Wykonujemy w zeszycie polecenie 6 i 7 str.244 (podręcznik pomarańczowy).
- Wypisz do zeszytu z wiersza poniżej, wszystkie rymy i określ ich rodzaje, według poznanych zasad
Rym
Pewien autor miał ambaras –
Rym wyskoczył mu na taras.
Potem uciekł, hen do lasu,
Łapać nikt go nie miał czasu.
A bez rymu, sami wiecie,
Wiersz nie lubi bywać w świecie,
Więc odnaleźć rymy trzeba,
Aby wierszyk z dumą śpiewał
28.04.
Temat: Malować świat w barwnej postaci
- Czytamy wiersz Czesława Miłosza pt. ,,Wyprawa do lasu”
- Proszę o wykonanie w zeszycie zadania 1, 2 str. 250 (podręcznik pomarańczowy)
- Przeczytaj raz jeszcze wiersz i określ nastrój tego wiersza. Zastanów się, jakie emocje w Tobie wywołuje.
Wykonane zadania proszę przesłać na mój adres e-mail jpietrasik91@gmail.com
29.04.i 30.04.
Temat: Wszystkie drogi prowadzą do…
- Czytamy wiersz Stanisława Młodożeńca str. 246 w podręczniku pomarańczowym.
- Opisujemy tytułową bohaterkę wiersza za pomocą epitetów.
- Odszukujemy w wierszu środki poetyckie: wyrazy dźwiękonaśladowcze, porównania, przenośnie, epitety, rymy, uosobienie, ożywienie.
- Określamy przyczynę kłopotów głównej bohaterki.
- Wykonujemy w zeszycie zadanie 7, 8 str. 248.
- Przypominamy sobie informacje dotyczące rytmu w wierszu i jego funkcji.
20.04.2020r.-24.04.2020r.
Klasa V
20.04.2020r.
Sprawdzian z legend polskich
21.04.2020r.
Temat: Nazywanie rzeczy nie po imieniu, lecz po marzeniu
- Czytamy fraszki Jana Sztaudyngera str. 230 pomarańczowy podręcznik
- Odnajdujemy sens w nich zawarty i zapisujemy w zeszycie tematy każdej z nich.
- Wykonujemy w zeszycie polecenie 5 i 8 str, 231/232.
- Poznajemy krótką definicję fraszki i zapisujemy ją w zeszycie.
Fraszka – krótki utwór wierszowany, o różnej tematyce, często żartobliwy zakończony zaskakującą puentą.
22.04.2020r.
Temat: Czasem utopce bywają w kropce
- Czytamy tekst Macieja Wojtyszko pt. ,,Saga rodu Klaptunów” str, 233 podręcznik pomarańczowy.
- Wykonujemy zadanie 2, 4 str. 237/238.
- Dedykacja – schemat rozpisany na str. 239. (omówimy go podczas lekcji online 23.04.2020r.)
23.04.2020r. i 24.04
Temat: „Odgłosy świata”
- Czytamy wiersz księdza Jana Twardowskiego pt,, Klasówka z religii”
- Odpowiadamy na pytania: Kim jest osoba mówiąca w wierszu? Do kogo się zwraca?
- Odszukujemy w tekście wiersza różnego rodzaju odgłosów i zastanawiamy się skąd mogą one pochodzić?
- Wykonujemy w zeszycie polecenie 4 i 8 str.243 i 244 podręcznik pomarańczowy.
- Zapisujemy definicję wyrazu dźwiękonaśladowczego – to słowo, które swoim brzmieniem naśladuje dźwięki rzeczywiste np. syczeć, świstać, miau
15.04.2020r.-17.04.2020r.
15.04.2020r
Temat: Podsumowanie wiadomości o legendach
Proszę o wykonanie zadania 22, 23, 24 str. 221 (pomarańczowy podręcznik)
Treści jakie należy zapamiętać:
- Co to jest podanie?
- Co to jest legenda?
- Postaci legendarne omawiane podczas lekcji.
- Przyporządkowanie danej legendy do regionu Polski, którego dotyczy.
- Czym jest przesłanie legendy?
16.04. 2020r.
Temat: Postacie znane, w legendach przedstawiane
Przypominamy wiadomości dotyczące zdania pojedynczego i złożonego, zdania pojedynczego nierozwiniętego i rozwiniętego.
Wykonujemy zadanie 1, 6, 7, 8 i 9 str. 129,131,132 (podręcznik niebieski)
Uwaga! W czwartek 16.04. lekcja online z podziałem na chłopców i dziewczynki. 9:00 – dziewczynki 9:35 – chłopcy. OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA.
17.04. 2020r.
Temat: Zdanie pojedyncze i złożone – ćwiczenia
Proszę o wykonanie ćwiczenia 1, 2, 3 i 4 str. 37 i 38 w zeszycie ćwiczeń.
6.04.2020r.
Temat: Poznajemy legendy poznańskie
Proszę o zapisanie tematu i przeczytanie legend: ,,Założenie Poznania”, ,,Poznańskie koziołki” i ,, Zaczarowane gołębie w Krakowie”. (linki do każdej z nich podaję poniżej).
https://www.bajkowyzakatek.eu/2010/11/polskie-legendy-zaozenie-poznania.html
https://www.bajkowyzakatek.eu/2010/12/polskie-legendy-poznanskie-koziolki.html
https://www.bajkowyzakatek.eu/2011/02/polskie-legendy-zaczarowane-goebie-w.html
Następnie, z każdej legendy proszę wypisać:
- Bohaterów
- Przesłanie, morał jakie niesie legenda .
7.04.2020r. i 8.04.2020r.
Temat: Legenda o mikołajku nadmorskim
- Zapoznajemy się z legendą o mikołajku nadmorskim na podstawie przesłanej prezentacji.
- W zeszycie zapisujemy temat oraz na podstawie prezentacji: elementy fantastyczne i realistyczne, wybieramy i zapisujemy morał.
Legendę będziemy omawiać wspólnie w środę 8.04 podczas lekcji online o godz. 9:00.
30.03.2020r. i 31.03.2020r.
Temat: „Gdzie diabeł nie może…”. Adam Mickiewicz, Pani Twardowska
Proszę o zapisanie tematu w zeszycie i na podstawie tekstu pt. ,,Pani Twardowska” (pomarańczowy podręcznik s. 199) i prezentacji https://view.genial.ly/5e79f49a5228f30df4562519/presentation-untitled-genially?fbclid=IwAR1z5zFRLqQQVZU6RrNFhqViRghGg_OGitmxHY6W_uAktxoHxdU5Od8FBQs (link kopiujemy i wklejamy w przeglądarkę, postępujemy zgodnie ze wskazówkami) wykonujemy polecenia w zeszycie. Wszystkie polecenia zostały zapisane w prezentacji. Zadania sprawdzimy wspólnie.
1.04.2020r.
Temat: „W pewnym mieście nad Wisłą”
Czytamy dwie legendy ,,O kopcu Krakusa i Rękawce”, ,,O pięknej i dzielnej królewnie Wandzie” (pomarańczowy podręcznik s. 216 i 217) i pisemnie odpowiadamy na następujące pytania:
- Wyjaśnij, kim są następujące postacie:
Wanda-
Krakus-
Rydygier_
Lech-
- Dlaczego Rydygier chciał poślubić Wandę?
- Dlaczego Wanda odmówiła ręki niemieckiemu księciu?
- Dlaczego królewna Wanda była smutna po zwycięstwie?
26.03.2020r.
Temat: Życzenia na każdą okazję
Proszę o zapisanie notatki pod tematem w zeszycie:
Życzenia to forma wypowiedzi okolicznościowej, pisemnej lub ustnej. Składane są z okazji świąt, urodzin, imienin, ważnego wydarzenia w życiu. Mogą przyjąć formę listu, często pisane są na kartach okolicznościowych. Życzenia wysyła się także przez e-mail czy SMS. Powinny zostać napisane w sposób serdeczny, ciepły, od serca.
Układ
- Miejscowość, data;
- Zwrot do adresata (np. „Szanowni Państwo”, „Drogi Tomku!”);
- Treść życzeń;
- Formuła „życzy”, „życzenia składa”;
- Własnoręczny podpis.
Proszę o wykonanie polecenia 9 ze str. 188, w podręczniku pomarańczowym. Gotowe życzenia należy wysłać na mój adres e-mail.
27.03.2020r.
Temat: Nie dukat czyni szczęśliwym
Do tego tematu, mam dla Was zabawę. Proszę skopiować link do przeglądarki https://view.genial.ly/5e7628bb6d276f0db76a166c/presentation-legenda?fbclid=IwAR1muNVzD1ZHzY-1RxDWyd1n4UgQJcoYfPbIoNEVy6Gm8OnSe_WjPvH19-Q i otworzyć na komputerze. Postępujcie zgodnie z poleceniami, które pojawiają się na ekranie. Klikajcie strzałki, aby przechodzić dalej, klikajcie na obrazki, abyście zostali przekierowani na inne strony np. z tekstem legendy.
Po przejrzeniu prezentacji proszę pod tematem w zeszycie odpowiedzieć na pytania:
- Jakie cechy posiadał główny bohater?
- Czego uczy nas legenda pt. ,,Złota kaczka”?
Praca domowa:
Proszę, abyście napisali, czy prezentacja się podobała i przyjemnie się z nią pracowało?
Powodzenia
Środa 25.03.2020r.
Temat: Spacerkiem przez wieki, czyli z wizytą u Piasta
Proszę o przeczytanie tekstu legendy z podręcznika pomarańczowego ze strony 184 ,,Piast. Podanie o Lechu”. Następnie proszę o wykonanie zadania nr 3 pod tekstem, mówiącego o stworzeniu planu wydarzeń oraz proszę o wypisanie bohaterów tekstu w zeszycie.
Czwartek 26.03.2020r.
Temat: Życzenia na każdą okazję
Proszę o wykonanie polecania 9 ze str. 188, w podręczniku pomarańczowym. Pliki, bądź zdjęcia gotowych życzeń proszę przesłać 27.03.2020r. na mój adres e-mail: jpietrasik91@gmail.com