przyroda

Home / 4 klasa / przyroda

przyroda

05-06-2020

Temat 51: Krajobraz antropogeniczny.

Notatka z lekcji:

Rozwój cywilizacji spowodował, że ludzie zmieniali otaczający ich krajobraz. Największym zmianom uległ krajobraz miast i wsi. 

Krajobraz, który powstaje pod wpływem działalności człowieka to krajobraz antropogeniczny.

Wokół nas znajdują się także liczne obiekty wytworzone przez człowieka. Nazywamy je antropogenicznymi składnikami krajobrazu. Są to na przykład budynki, drogi i torowiska, ogrodzenia, mury, rurociągi czy znaki drogowe.

 

Temat 53: Obiekty chronione w Polsce

Notatka z lekcji:

Forma ochrony przyrody Opis formy ochrony przyrody
Park narodowy Dosyć duży obszar (w Polsce powyżej 1 tys. ha) mający szczególnie cenne walory przyrodnicze, niemal całkowicie wolny od ingerencji człowieka; obecnie w Polsce mamy 23 parki narodowe
Park krajobrazowy Duży obszar wartościowy ze względu na krajobraz i przyrodę; jego ochrona prawna nie jest tak ścisła jak w parku narodowym, gdyż dopuszcza się tu działalność człowieka (np. rolniczą), pod warunkiem jednak, że nie niszczy ona środowiska naturalnego; w Polsce są 122 takie parki
Rezerwat przyrody Niewielki obszar wyodrębniony ze względu na ochronę jednego na ogół elementu środowiska – stąd rezerwaty leśne, stepowe, wodne, florystyczne, torfowiskowe, zwierzęce, krajobrazowe i inne; w Polsce w 2014 r. było ich 1478;
Pomnik przyrody Forma ochrony indywidualnej, odnosząca się do unikatowego (co najmniej na skalę lokalną) obiektu przyrodniczego; wśród ponad 35 tys. polskich pomników przyrody największą grupę stanowią drzewa (80%), a ponadto są nimi też głazy narzutowe, skałki, jaskinie, wodospady
Ochrona gatunkowa Indywidualna forma ochrony obejmująca w Polsce kilkaset gatunków roślin (m.in. cis pospolity, limba, kosodrzewina, brzoza karłowata, skrzyp olbrzymi, długosz królewski, mikołajek nadmorski) i zwierząt (m.in. żubr, kozica, świstak, niedźwiedź brunatny, żółw błotny, żmija zygzakowata); ochrona gatunkowa może być ścisła albo częściowa, która dopuszcza za specjalnym zezwoleniem na przykład zbieranie roślin ziołowych

29-05-2020 ( 2 tematy)

Temat 49 Wpływ działalności człowieka na krajobraz.

Notatka z lekcji:

Zmiany krajobrazu

Krajobraz naturalny – krajobraz nie zmieniony przez człowieka

Krajobraz rolniczy– przekształcony przez  człowieka częściowo pod uprawę ziemi.

Krajobraz wiejski – krajobraz rolniczy z luźną zabudową mieszkaniową i gospodarczą oraz nielicznymi sklepami i drogami.

Krajobraz miejski – to krajobraz silnie przekształcony przez człowieka, występują tu wielopiętrowe budynki, bloki, drogi, zabudowa przemysłowa. Małe ilości zieleni.

Krajobraz przemysłowy – najbardziej zniszczony przez człowieka, występują tu kopalnie, zakłady przemysłowe, elektrownie.

 

Do domu termin realizacji 05-06-2020

Co to jest rekultywacja – wyjaśnij na przykładzie Góry Kamieńsk.

Temat 50 Krajobraz wsi i miasta

Narysuj w zeszycie  krajobraz wsi i miasta


22-05-2020 (2 tematy)

Temat 46 Warunki życia w wodzie.

Notatka do zeszytu z zajęć.

Ilość docierającego światła słonecznego zależy od głębokości i przejrzystości wody; rośliny mogą żyć do głębokości, do której dociera światło słoneczne.

Gęstość wody jest ponad 600 razy większa niż gęstość powietrza i dlatego woda stawia większy. Organizmy mają taką budowę, dzięki której mogą łatwiej pokonują opór stawiany przez wodę.

Temperatura wody w dużych zbiornikach jest prawie stała, dlatego w wodzie żyje wiele różnorodnych zwierząt.

Zawartość tlenu w wodzie jest mniejsza niż w powietrzu. W wodzie zimnej jest więcej tlenu niż w ciepłej.

Zwierzęta żyjące w wodzie pobierają tlen całym ciałem lub za pomocą skrzeli.

 

Temat 47 Organizmy słodkowodne.

Proszę zapoznać się z dołączoną prezentacją.

Na podstawie tekstu w podręczniku, informacji z lekcji, prezentacji oraz własnych obserwacji narysuj i podpisz po dwa przykłady roślin i zwierząt występujących w strefie przybrzeżnej, w strefie otwartej toni wodnej oraz w strefie wody głębokiej.

Termin realizacji 31-05-2020


 

15-05-2020

 

Temat 45 Wody stojące i płynące.

Notatka do zeszytu:

Podział wód powierzchniowych

  1. Oceany i morza
  2. Wody śródlądowe
    • Wody stojące

– jeziora

– stawy

– bagna

  • Wody płynące

– rzeki

– potoki

– strumienie

– kanał

Wyróżnia się naturalne i sztuczne cieki i zbiorniki wodne.

  • Naturalne

 rzeki, potoki, strumienie.

 jeziora, bagna.

  • Sztuczne:

Kanały

Stawy

 

Rzeka płynie w dolinie rzecznej. Najszybciej płynie w nurcie. Najniższa część doliny rzecznej to koryto.

 

Przydatne linki:

Do obejrzenia film:  https://epodreczniki.pl/a/film/D1B8S4moR

Dla chętnych zadania: https://epodreczniki.pl/a/interaktywne-cwiczenia-multimedialne/DPGLpKLm1

Zadanie domowe z podręcznika 5 s. 184 termin 22-05-2020

08-05-2020

2 tematy

Temat 43 : Łąka jako środowisko życia organizmów.

Proszę o przeczytanie z podręcznika tematu s. 172-175 oraz zapoznaj się z dołączoną prezentacją.

Notatka do zeszytu:

Na łąkach występują wyłącznie rośliny zielne- których łodyga nie jest pokryta korą.

Najczęściej występują trawy:

– życica

– tymotka

– perz

– kupkówka

Rośliny Łąkowe:

– koniczyna

– firletka

– głowienka

– jaskier

– chaber

Zwierzęta łąki:

– myszy

– norniki

– krety

– czajki

– skowronki

– bażanty

– kuropatwy

– bociany

Również występuje bardzo dużo owadów zapylających.

Łąka służy jako pastwisko dla zwierząt takich jak krowy, owce czy  konie.

Rośliny z łąk służą jako pasza dla zwierząt, a z wysuszonych roślin łąkowych powstaje siano.

 

Zadanie domowe czas realizacji do 15 maja 2020 r.

Namaluj plakat, na którym przedstawisz łąkę i znajdujące się na niej rośliny zielne i zwierzęta. Na plakacie podpisz nazwy  roślin i zwierząt.

Temat 44: Rośliny uprawne.

Przeczytaj temat z podręcznika s. 176- 180,. zapoznaj się z dołączoną prezentacją.

Notatka do zeszytu

Na polach uprawia się jeden określony gatunek rośliny, pola wymagają wielu zabiegów typu: nawożenie, usuwanie chwastów i szkodników i nawadniania.

Główne uprawy roślin to zboża:

– pszenica

– żyto

– jęczmień

– owies

Warzywa:

– kapusta

– kalafior

– brokuł

– seler

– cukinia

– marchew

– burak cukrowy i ćwikłowy

– ziemniak

Zadanie domowe czas realizacji 18 maja 2020 r.

Wymień trzy rośliny oleiste i określ do produkcji czego się ich używa.


28-04-2020

Temat 42: Przystosowania organizmów do zdobywania pokarmów.

Notatka do zeszytu

Wszystkie zwierzęta są cudzożywne. Pokarm muszą zdobywać, zjadając inne organizmy lub żywiąc się ich szczątkami.

  • Zwierzęta zjadające wyłącznie lub przede wszystkim pokarm pochodzenia roślinnego nazywamy roślinożercami. Krowa, koń, królik, wiewiórka, wróbel
  • Zwierzęta zjadające niemal wyłącznie ciała innych zwierząt, które samodzielnie zabijają, nazywamy drapieżnikami mięsożercami. Żbik, sokół, jastrząb, ośmiornica, krzyżak, ryś.
  • Niektóre zwierzęta żywią się pokarmem płynnym: Koliber, motyl, komar, mszyca.

24-04-2020 (2 tematy)

Temat 40: Organizmy różnych warstw lasu.

Notatka do zeszytu – tabelka poniżej

W lesie wyróżniamy 4 poziome warstwy:

 

Warstwa lasu Rośliny Zwierzęta Warunki
Korony drzew Wysokie drzewa: brzozy, buki, dęby, graby, sosny, świerki Liczne ptaki np: zięby, rudzi dzięcioły,

 owady,

nietoperze

Zatrzymują najwięcej światła, występuje tu  silny wiatr i mała wilgotność.
Podszyt młode drzewa oraz krzewy: Jałowiec, leszczyna, kruszyna, trzmielina, bez czarny Liczne owady, pająki,

 płazy np: rzekotka drzewna

Dociera średnia ilość światła, siła wiatru jest mała. Wilgotność powietrza  jest średnia.
Runo leśne Mchy, paprocie, borówki, poziomki, trawy. Mrówki, jeże, myszy, jaszczurki, węże. Panuje duża wilgotność, wiatr praktycznie nie dociera, bardzo mało światła.
Ściółka leśna Składa się z opadłych liści, igliwia i szczątków roślin oraz zwierząt Dżdżownice, ślimaki. To środowisko drobnoustrojów, które tworzą próchnicę – która wpływa na żyzność gleby.

 Zwierzęta leśne mogą żyć na różnych piętrach lasu. Bluszcz wyrasta z runa, ale może wspinać się po pniach drzew i osiągać znaczne wysokości, sięgając nawet koron. Wiele zwierząt żyje na jednym piętrze, a żeruje na innym – np. wiewiórka, kos albo sójka żyją w koronach drzew i podszycie, ale często szukają pokarmu na ziemi.

Praca na zaliczenie załącznik 1 termin do 30-04-2020

Temat 41: Sposoby odżywiania się organizmów.

Notatka do zeszytu:

Organizmy dzielimy na:

-cudzożywne czyli takie, które pobierają gotowe składniki pokarmowe ze środowiska. Są to ludzie i zwierzęta.

-samożywne czyli takie które same wytwarzają składniki odżywcze z otoczenia. Są to rośliny.

Samożywne odżywianie się roślin czyli FOTOSYNTEZApolega na tym że, za pomocą korzeni pobierają wodę z solami mineralnymi, a za pomocą liści dwutlenek węgla z powietrza. Dzięki tym składnikom przy udziale światła rośliny wytwarzają składniki odżywcze.

Dwutlenek węgla + woda+ światło = pokarm + tlen

 


 

15-04-2020 (2 tematy)

Temat 38 Organizmy najbliższej okolicy.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 151-154

Notatka do zeszytu:

Rośliny dzielą się na drzewa, krzewy i rośliny zielne

Drzewa

Najbardziej okazałymi roślinami w naszym otoczeniu są drzewa. To rośliny wieloletnie, posiadają zdrewniałą, pokrytą korą łodygę zwaną pniem. Drzewa różnią się między sobą budową liści. Na tej podstawie dzielą się na liściaste i iglaste.

Krzewy

Krzewy różnią się od drzew tym, że są niższe i nie mają wyraźnie widocznego pnia.

Rośliny zielne

W przeciwieństwie do drzew i krzewów to rośliny, które nie mają zdrewniałych łodyg. Niektóre z nich, podobnie jak drzewa i krzewy  są wieloletnie nazywa się je bylinami. Wyróżnia się też dwuletnie czyli takie, które żyją dwa lata oraz jednoroczne.

Zwierzęta żyjące w najbliższej okolicy

Zwierzętami najczęściej spotykanymi w naszej okolicy są ptaki, niektóre ssaki, a także owady.

Do domu:

Wymień po kilka przykładów z najbliższej twojej okolicy występujących drzew, krzewów, roślin zielnych i zwierząt. Można pracę urozmaicić rysunkami lub zdjęciami.

Pracę proszę przesłać do 19-04-2020 praca podlega ocenie

Temat  39 Las jako środowisko życia organizmów.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 155-159

Notatka do zeszytu:

Rodzaje lasów

  • Las liściasty
  • Las iglasty
  • Las mieszany

 Funkcje lasu:

  • Schronienie dla zwierząt
  • Dostarcza tlen potrzebny do oddychania
  • Miejsce wypoczynku
  • Dostarcza drewno dla przemysłu papierniczego, meblowego czy budowlanego
  • Zatrzymuje wilgoć i zapobiega w ten sposób powodziom

 Do domu:

Wymień i zapisz w zeszycie  kilka zasad zachowania się w lesie.

Praca do wykonania do 22-04-2020


01-04-2020

Temat: Warunki życia na lądzie.

Przeczytać z podręcznika temat, str. 147-150

Notatka do zeszytu:

Do czynników wpływających na warunki życia na lądzie należą:

  • Dostępność światła
  • Ilość wody
  • Temperatura
  • Rodzaj podłoża

 

Światło

 Niektóre rośliny potrzebują więcej światła inne rosną w cieniu.

Woda

 Dzięki specjalnym przystosowaniom organizmy chronią się przed utratą wody. Niektóre rośliny i zwierzęta wykorzystują wodę z rosy albo z mgły. Potrafią ją też magazynować w swoim ciele.

Temperatura

Gdy jest gorąco, sposobem na ochłodzenie organizmu jest wyparowywanie z niego wody, czyli pozbywanie się nadmiaru ciepła. Organizmy gdy jest gorąco lub zimno zapadają w stan odrętwienia lub zasypiają.

Podłoże

Z barwą podłoża często jest związane ubarwienie zwierząt. Gdy jest zima organizmy wtapiają się w otoczenie i np. zmieniają kolor futra na biały

 

W celu utrwalenia tematu, proszę o zrobienie zadań z platformy epodreczniki link poniżej:

https://epodreczniki.pl/a/czy-wszedzie-zyje-sie-tak-samo/DOre8UqW8

 


25-03-2020

Zaczynamy dział 5 Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy

Temat: Przyroda ożywiona i nieożywiona. Rodzaje skał. Temat 35

Przeczytać temat w podręczniku strona 140- 143, nauczyć się jakie są rodzaje skał- podział

Do zeszytu załącznik nr 1 przyroda przepisać lub wkleić.

Proszę obejrzeć film na stronie  https://epodreczniki.pl/a/film/DO8EKT3s5

Temat Formy ukształtowania powierzchni Ziemi. Temat 36

Przeczytać tekst od strony 144 do 146.

Do zeszytu załącznik nr 3.

Dla chętnych załącznik 2 nr 2

[/cmsmasters_text][/cmsmasters_column][/cmsmasters_row]