przyroda
05-06-2020
Temat 51: Krajobraz antropogeniczny.
Notatka z lekcji:
Rozwój cywilizacji spowodował, że ludzie zmieniali otaczający ich krajobraz. Największym zmianom uległ krajobraz miast i wsi.
Krajobraz, który powstaje pod wpływem działalności człowieka to krajobraz antropogeniczny.
Wokół nas znajdują się także liczne obiekty wytworzone przez człowieka. Nazywamy je antropogenicznymi składnikami krajobrazu. Są to na przykład budynki, drogi i torowiska, ogrodzenia, mury, rurociągi czy znaki drogowe.
Temat 53: Obiekty chronione w Polsce
Notatka z lekcji:
Forma ochrony przyrody | Opis formy ochrony przyrody |
Park narodowy | Dosyć duży obszar (w Polsce powyżej 1 tys. ha) mający szczególnie cenne walory przyrodnicze, niemal całkowicie wolny od ingerencji człowieka; obecnie w Polsce mamy 23 parki narodowe |
Park krajobrazowy | Duży obszar wartościowy ze względu na krajobraz i przyrodę; jego ochrona prawna nie jest tak ścisła jak w parku narodowym, gdyż dopuszcza się tu działalność człowieka (np. rolniczą), pod warunkiem jednak, że nie niszczy ona środowiska naturalnego; w Polsce są 122 takie parki |
Rezerwat przyrody | Niewielki obszar wyodrębniony ze względu na ochronę jednego na ogół elementu środowiska – stąd rezerwaty leśne, stepowe, wodne, florystyczne, torfowiskowe, zwierzęce, krajobrazowe i inne; w Polsce w 2014 r. było ich 1478; |
Pomnik przyrody | Forma ochrony indywidualnej, odnosząca się do unikatowego (co najmniej na skalę lokalną) obiektu przyrodniczego; wśród ponad 35 tys. polskich pomników przyrody największą grupę stanowią drzewa (80%), a ponadto są nimi też głazy narzutowe, skałki, jaskinie, wodospady |
Ochrona gatunkowa | Indywidualna forma ochrony obejmująca w Polsce kilkaset gatunków roślin (m.in. cis pospolity, limba, kosodrzewina, brzoza karłowata, skrzyp olbrzymi, długosz królewski, mikołajek nadmorski) i zwierząt (m.in. żubr, kozica, świstak, niedźwiedź brunatny, żółw błotny, żmija zygzakowata); ochrona gatunkowa może być ścisła albo częściowa, która dopuszcza za specjalnym zezwoleniem na przykład zbieranie roślin ziołowych |
29-05-2020 ( 2 tematy)
Temat 49 Wpływ działalności człowieka na krajobraz.
Notatka z lekcji:
Zmiany krajobrazu
Krajobraz naturalny – krajobraz nie zmieniony przez człowieka
Krajobraz rolniczy– przekształcony przez człowieka częściowo pod uprawę ziemi.
Krajobraz wiejski – krajobraz rolniczy z luźną zabudową mieszkaniową i gospodarczą oraz nielicznymi sklepami i drogami.
Krajobraz miejski – to krajobraz silnie przekształcony przez człowieka, występują tu wielopiętrowe budynki, bloki, drogi, zabudowa przemysłowa. Małe ilości zieleni.
Krajobraz przemysłowy – najbardziej zniszczony przez człowieka, występują tu kopalnie, zakłady przemysłowe, elektrownie.
Do domu termin realizacji 05-06-2020
Co to jest rekultywacja – wyjaśnij na przykładzie Góry Kamieńsk.
Temat 50 Krajobraz wsi i miasta
Narysuj w zeszycie krajobraz wsi i miasta
22-05-2020 (2 tematy)
Temat 46 Warunki życia w wodzie.
Notatka do zeszytu z zajęć.
Ilość docierającego światła słonecznego zależy od głębokości i przejrzystości wody; rośliny mogą żyć do głębokości, do której dociera światło słoneczne.
Gęstość wody jest ponad 600 razy większa niż gęstość powietrza i dlatego woda stawia większy. Organizmy mają taką budowę, dzięki której mogą łatwiej pokonują opór stawiany przez wodę.
Temperatura wody w dużych zbiornikach jest prawie stała, dlatego w wodzie żyje wiele różnorodnych zwierząt.
Zawartość tlenu w wodzie jest mniejsza niż w powietrzu. W wodzie zimnej jest więcej tlenu niż w ciepłej.
Zwierzęta żyjące w wodzie pobierają tlen całym ciałem lub za pomocą skrzeli.
Temat 47 Organizmy słodkowodne.
Proszę zapoznać się z dołączoną prezentacją.
Na podstawie tekstu w podręczniku, informacji z lekcji, prezentacji oraz własnych obserwacji narysuj i podpisz po dwa przykłady roślin i zwierząt występujących w strefie przybrzeżnej, w strefie otwartej toni wodnej oraz w strefie wody głębokiej.
Termin realizacji 31-05-2020
15-05-2020
Temat 45 Wody stojące i płynące.
Notatka do zeszytu:
Podział wód powierzchniowych
- Oceany i morza
- Wody śródlądowe
- Wody stojące
– jeziora
– stawy
– bagna
- Wody płynące
– rzeki
– potoki
– strumienie
– kanał
Wyróżnia się naturalne i sztuczne cieki i zbiorniki wodne.
- Naturalne
rzeki, potoki, strumienie.
jeziora, bagna.
- Sztuczne:
Kanały
Stawy
Rzeka płynie w dolinie rzecznej. Najszybciej płynie w nurcie. Najniższa część doliny rzecznej to koryto.
Przydatne linki:
Do obejrzenia film: https://epodreczniki.pl/a/film/D1B8S4moR
Dla chętnych zadania: https://epodreczniki.pl/a/interaktywne-cwiczenia-multimedialne/DPGLpKLm1
Zadanie domowe z podręcznika 5 s. 184 termin 22-05-2020
08-05-2020
2 tematy
Temat 43 : Łąka jako środowisko życia organizmów.
Proszę o przeczytanie z podręcznika tematu s. 172-175 oraz zapoznaj się z dołączoną prezentacją.
Notatka do zeszytu:
Na łąkach występują wyłącznie rośliny zielne- których łodyga nie jest pokryta korą.
Najczęściej występują trawy:
– życica
– tymotka
– perz
– kupkówka
Rośliny Łąkowe:
– koniczyna
– firletka
– głowienka
– jaskier
– chaber
Zwierzęta łąki:
– myszy
– norniki
– krety
– czajki
– skowronki
– bażanty
– kuropatwy
– bociany
Również występuje bardzo dużo owadów zapylających.
Łąka służy jako pastwisko dla zwierząt takich jak krowy, owce czy konie.
Rośliny z łąk służą jako pasza dla zwierząt, a z wysuszonych roślin łąkowych powstaje siano.
Zadanie domowe czas realizacji do 15 maja 2020 r.
Namaluj plakat, na którym przedstawisz łąkę i znajdujące się na niej rośliny zielne i zwierzęta. Na plakacie podpisz nazwy roślin i zwierząt.
Temat 44: Rośliny uprawne.
Przeczytaj temat z podręcznika s. 176- 180,. zapoznaj się z dołączoną prezentacją.
Notatka do zeszytu
Na polach uprawia się jeden określony gatunek rośliny, pola wymagają wielu zabiegów typu: nawożenie, usuwanie chwastów i szkodników i nawadniania.
Główne uprawy roślin to zboża:
– pszenica
– żyto
– jęczmień
– owies
Warzywa:
– kapusta
– kalafior
– brokuł
– seler
– cukinia
– marchew
– burak cukrowy i ćwikłowy
– ziemniak
Zadanie domowe czas realizacji 18 maja 2020 r.
Wymień trzy rośliny oleiste i określ do produkcji czego się ich używa.
28-04-2020
Temat 42: Przystosowania organizmów do zdobywania pokarmów.
Notatka do zeszytu
Wszystkie zwierzęta są cudzożywne. Pokarm muszą zdobywać, zjadając inne organizmy lub żywiąc się ich szczątkami.
- Zwierzęta zjadające wyłącznie lub przede wszystkim pokarm pochodzenia roślinnego nazywamy roślinożercami. Krowa, koń, królik, wiewiórka, wróbel
- Zwierzęta zjadające niemal wyłącznie ciała innych zwierząt, które samodzielnie zabijają, nazywamy drapieżnikami mięsożercami. Żbik, sokół, jastrząb, ośmiornica, krzyżak, ryś.
- Niektóre zwierzęta żywią się pokarmem płynnym: Koliber, motyl, komar, mszyca.
-
24-04-2020 (2 tematy)
Temat 40: Organizmy różnych warstw lasu.
Notatka do zeszytu – tabelka poniżej
W lesie wyróżniamy 4 poziome warstwy:
Warstwa lasu | Rośliny | Zwierzęta | Warunki |
Korony drzew | Wysokie drzewa: brzozy, buki, dęby, graby, sosny, świerki | Liczne ptaki np: zięby, rudzi dzięcioły,
owady, nietoperze |
Zatrzymują najwięcej światła, występuje tu silny wiatr i mała wilgotność. |
Podszyt | młode drzewa oraz krzewy: Jałowiec, leszczyna, kruszyna, trzmielina, bez czarny | Liczne owady, pająki,
płazy np: rzekotka drzewna |
Dociera średnia ilość światła, siła wiatru jest mała. Wilgotność powietrza jest średnia. |
Runo leśne | Mchy, paprocie, borówki, poziomki, trawy. | Mrówki, jeże, myszy, jaszczurki, węże. | Panuje duża wilgotność, wiatr praktycznie nie dociera, bardzo mało światła. |
Ściółka leśna | Składa się z opadłych liści, igliwia i szczątków roślin oraz zwierząt | Dżdżownice, ślimaki. | To środowisko drobnoustrojów, które tworzą próchnicę – która wpływa na żyzność gleby. |
Zwierzęta leśne mogą żyć na różnych piętrach lasu. Bluszcz wyrasta z runa, ale może wspinać się po pniach drzew i osiągać znaczne wysokości, sięgając nawet koron. Wiele zwierząt żyje na jednym piętrze, a żeruje na innym – np. wiewiórka, kos albo sójka żyją w koronach drzew i podszycie, ale często szukają pokarmu na ziemi.
Praca na zaliczenie załącznik 1 termin do 30-04-2020
Temat 41: Sposoby odżywiania się organizmów.
Notatka do zeszytu:
Organizmy dzielimy na:
-cudzożywne czyli takie, które pobierają gotowe składniki pokarmowe ze środowiska. Są to ludzie i zwierzęta.
-samożywne czyli takie które same wytwarzają składniki odżywcze z otoczenia. Są to rośliny.
Samożywne odżywianie się roślin czyli FOTOSYNTEZA – polega na tym że, za pomocą korzeni pobierają wodę z solami mineralnymi, a za pomocą liści dwutlenek węgla z powietrza. Dzięki tym składnikom przy udziale światła rośliny wytwarzają składniki odżywcze.
Dwutlenek węgla + woda+ światło = pokarm + tlen
15-04-2020 (2 tematy)
Temat 38 Organizmy najbliższej okolicy.
Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 151-154
Notatka do zeszytu:
Rośliny dzielą się na drzewa, krzewy i rośliny zielne
Drzewa
Najbardziej okazałymi roślinami w naszym otoczeniu są drzewa. To rośliny wieloletnie, posiadają zdrewniałą, pokrytą korą łodygę zwaną pniem. Drzewa różnią się między sobą budową liści. Na tej podstawie dzielą się na liściaste i iglaste.
Krzewy
Krzewy różnią się od drzew tym, że są niższe i nie mają wyraźnie widocznego pnia.
Rośliny zielne
W przeciwieństwie do drzew i krzewów to rośliny, które nie mają zdrewniałych łodyg. Niektóre z nich, podobnie jak drzewa i krzewy są wieloletnie nazywa się je bylinami. Wyróżnia się też dwuletnie czyli takie, które żyją dwa lata oraz jednoroczne.
Zwierzęta żyjące w najbliższej okolicy
Zwierzętami najczęściej spotykanymi w naszej okolicy są ptaki, niektóre ssaki, a także owady.
Do domu:
Wymień po kilka przykładów z najbliższej twojej okolicy występujących drzew, krzewów, roślin zielnych i zwierząt. Można pracę urozmaicić rysunkami lub zdjęciami.
Pracę proszę przesłać do 19-04-2020 praca podlega ocenie
Temat 39 Las jako środowisko życia organizmów.
Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 155-159
Notatka do zeszytu:
Rodzaje lasów
- Las liściasty
- Las iglasty
- Las mieszany
Funkcje lasu:
- Schronienie dla zwierząt
- Dostarcza tlen potrzebny do oddychania
- Miejsce wypoczynku
- Dostarcza drewno dla przemysłu papierniczego, meblowego czy budowlanego
- Zatrzymuje wilgoć i zapobiega w ten sposób powodziom
Do domu:
Wymień i zapisz w zeszycie kilka zasad zachowania się w lesie.
Praca do wykonania do 22-04-2020
01-04-2020
Temat: Warunki życia na lądzie.
Przeczytać z podręcznika temat, str. 147-150
Notatka do zeszytu:
Do czynników wpływających na warunki życia na lądzie należą:
- Dostępność światła
- Ilość wody
- Temperatura
- Rodzaj podłoża
Światło
Niektóre rośliny potrzebują więcej światła inne rosną w cieniu.
Woda
Dzięki specjalnym przystosowaniom organizmy chronią się przed utratą wody. Niektóre rośliny i zwierzęta wykorzystują wodę z rosy albo z mgły. Potrafią ją też magazynować w swoim ciele.
Temperatura
Gdy jest gorąco, sposobem na ochłodzenie organizmu jest wyparowywanie z niego wody, czyli pozbywanie się nadmiaru ciepła. Organizmy gdy jest gorąco lub zimno zapadają w stan odrętwienia lub zasypiają.
Podłoże
Z barwą podłoża często jest związane ubarwienie zwierząt. Gdy jest zima organizmy wtapiają się w otoczenie i np. zmieniają kolor futra na biały
W celu utrwalenia tematu, proszę o zrobienie zadań z platformy epodreczniki link poniżej:
https://epodreczniki.pl/a/czy-wszedzie-zyje-sie-tak-samo/DOre8UqW8
25-03-2020
Zaczynamy dział 5 Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy
Temat: Przyroda ożywiona i nieożywiona. Rodzaje skał. Temat 35
Przeczytać temat w podręczniku strona 140- 143, nauczyć się jakie są rodzaje skał- podział
Do zeszytu załącznik nr 1 przyroda przepisać lub wkleić.
Proszę obejrzeć film na stronie https://epodreczniki.pl/a/film/DO8EKT3s5
Temat Formy ukształtowania powierzchni Ziemi. Temat 36
Przeczytać tekst od strony 144 do 146.
Do zeszytu załącznik nr 3.
Dla chętnych załącznik 2 nr 2
[/cmsmasters_text][/cmsmasters_column][/cmsmasters_row]