język polski

Home / 4 klasa / język polski

język polski

11.05.-15.05.2020r.

Klasa IV

11.05.

Temat: Między smutkiem i radością… łza się kręci w oku

  1. Zapoznajemy się z zasadami pisowni ą i ę

 

 

Piszemy ą i ę

  • gdy wymieniają się na siebie w innych formach tego samego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych

dąb, bo dęby; ręka, bo tych rąk

  • w końcówkach odmiany wyrazów przez przypadki w liczbie pojedynczej

idę polną drogą

  • na końcu niektórych wyrazów, które są rzeczownikami rodzaju nijakiego

ramię, imię, cielę, zielę

  • w odmianie większości czasowników, które w bezokoliczniku kończą się na „-ąć

rozpiął (rozpiąć), usnęła (usnąć)

  • w zakończeniach tych czasowników przed literami „ł” i „l„, mimo, że wymawiamy „o” lub „e”

wziął, minął, pchnęła, chlapnęła

  • w końcówkach czasowników w 1. osobie liczby pojedynczej i 3. osobie liczby mnogiej (czas teraźniejszy i przyszły)

smażę, pokażę, przeczytają, wychowują

  1. Wykonujemy w zeszycie zadanie 1, 3, 4, 6, 7, 8 str. 202- 205 zielony podręcznik.
  2. 05.

Temat: Pisownia wyrazów z ą i ę – ćwiczenia

  1. Tym razem zajmiemy się ćwiczeniami. Proszę o wykonanie zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 str.100 -103 (zeszyt ćwiczeń) Sprawdzimy wszystkie zadania wspólnie podczas środowej lekcji online.

13.05.

Temat: Rozumieć się bez słów

  1. Poznajemy czym jest mowa niewerbalna

Pomoże nam prezentacja, która wytłumaczy Wam, czym jest komunikacja i jakie są jej rodzaje. Proszę o zapisanie notatki w zeszycie na podstawie slajdów w prezentacji. Link do niej: http://scholaris.pl/resources/run/id/48652.

  1. Proszę o wykonania w zeszycie ćwiczeń zadania 1 i 2 str. 44.

14.05. i 15.05

Temat: Pisownia wyrazów z ,,ó” – utrwalenie wiadomości

  1. Przypominamy sobie zasady pisowni ,,Ó”

Ó piszemy

  • gdy w innych formach tego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na: „o„, „a” lub „e

obóz – obozy,skrócić – skracać, szósty – sześć

  • w wyrazach zakończonych na na „-ów„, „-ówka„, „-ówna

Kraków, główka, Krukówna

wyjątki: skuwka, wsuwka, zasuwka

  • na początku niektórych wyrazów

ósmy, ów, ówczesny

 

  1. Proszę o wykonania zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.8.9,10 str. 62-68 zeszyt ćwiczeń.

4.05. – 8.05.2020r.

Klasa IV

4.05. –

Temat: Co wiatrom w duszy gra…

  1. Czytamy wiersza Juliana Tuwima pt. ,,Dwa wiatry” podręcznik żółty str. 230.
  2. Określamy temat wiersza.
  3. Wykonujemy zadanie 4, 7, 9 str. 231/232.
  4. Utrwalamy wiadomości dotyczące przenośni.

5.05.

Temat: Zasypianie dnia

  1. Zapoznajemy się z genezą powstania ,,Pana Tadeusza”

Plan stworzenia „Pana Tadeusza” pojawił się w głowie A. Mickiewicza podczas jego wizyty

w Wielkopolsce. Pan Tadeusz” A. Mickiewicza – symbol kultury narodowej, dzieło to zostało stworzone, by pobudzić świadomość patriotyczną i tożsamość narodową Polaków. W tym celu autor przypomina historię Polski, przedstawia sentymentalne obrazy dotyczące tradycji i obyczajów szlacheckich, przywołuje piękno litewskiej ziemi.

  1. Czytamy fragment ,,Pana Tadeusza” str. 251 (żółty podręcznik)
  2. Wypisujemy z tekstu: rymy, epitety, porównania, przenośnie (po dwa przykłady każdego środka poetyckiego)

6.05.

Temat: Co kryje się w wierszu?

  1. Utrwalamy wiadomości dotyczące środków poetyckich poznanych na lekcjach.
  2. Czytamy wiersz pt. ,, Cztery córki” str. 254 i wykonujemy polecenia: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 str. 255.

7.05.

Temat: W blasku muzyki w migotaniu gwiazd

  1. Wykonujemy zadanie 3, 5, 7, 8, 10 str. 257 (żółty podręcznik)

 

8.05.

Temat: O czym marzy pies?

  1. Poznajemy twórczość Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
  2. Zapraszam dziś na lekcję zdalną. Link do lekcji znajduje się poniżej. Proszę o wykonanie poleceń i życzę udanej i owocnej nauki.

https://epodreczniki.pl/a/o-czym-marzy-pies/DLhg0NtPS


 

27.04.2020r.- 30.04.2020r.

27.04 i 28.04

Temat: Chodzić z głową w chmurach. Porównanie

  1. Czytamy wiersz Józefa Ratajczaka pt. ,,Obłoki” str. 224 (żółty podręcznik)
  2. Omawiamy elementy krajobrazu uchwycone w wierszu
  3. Odszukujemy i wypisujemy epitety z wiersza
  4. Zapisujemy w zeszycie, do czego zostały porównane obłoki
  5. Zapisujemy definicję porówania – składająca się z dwóch elementów, połączonych ze sobą wyrazami porównującymi, wskazującymi na podobieństwo danych zjawisk lub przedmiotów. Jak najłatwiej znaleźć porównanie? To proste. Szukaj w wierszu wyrazów:

jak,

jako,

jakby,

niby,

na kształt.

  1. Wykonaj polecenie:

Poniżej podano kilka porównań, które spotykasz w codziennym życiu. Dopisz ich brakujące elementy:

1……………………………….. jak burak

2……………………………….. jak szkapa

3……………………………….. jak lis

4……………………………….. jak ryba

5.głodny jak ……………………………….

6.blady jak …………………………………

7.uparty jak ………………………………..

8.smukła jak ……………………………….

29.04.2020r. i 30.04.2020r.

Temat: Niezwykłe spotkania słów. O poetyckiej przenośni

  1. Czytamy wiersz Wincentego Fabera pt. ,,Pogoda” str. 227 (żółty podręcznik).
  2. Zastanów się, jak w wierszu zostały nazwane pączki liści.
  3. Zapisujemy definicję przenośni- to niecodzienne połączenie słów, w którym zyskują one nowe znaczenie, różniące się od dosłownego np. morze tęsknoty (tęsknota ogromna, bezkresna).

Ciekawostka : Także w języku potocznym występują przenośnie, których już nie zauważamy, np. czas biegnie, głowa rodziny.

  1. Wykonujemy polecenie 3, 6, 7 i 8 str. 228 i 229 w podręczniku żółtym.
  2. Oprócz tego, proszę o wykonania w zeszycie następującego polecenia:

Ćwiczenie 1. Jakie znaczenia kryją się za tymi przenośniami?

Niedźwiedzia przysługa –

Lodowate spojrzenie –

Oczy to gwiazdy –

Zegar chodzi –

Czas płynie –

20.04-24.04.2020r.

Klasa IV

20.04.2020r.

Temat: Bawimy się w rymy, zabawa to łatwa…

  1. Poznajemy czym jest rym.

Definicję zapisujemy w zeszycie:

Rym – powtórzenie jednakowych lub podobnych głosek w zakończeniach wyrazów np. świeci – dzieci , świat- kwiat.

  1. Czytamy wiersz Stanisława Grochowiaka pt. Wyliczanka (żółty podręcznik str.218)
  2. Wykonujemy polecenie 2 i 3 str. 219 żółty podręcznik
  3. Poznajemy i zapisujemy definicję ożywienia – nadanie przedmiotom, zjawiskom, pojęciom, cech istoty żywej np. słońce wstało, budzik zawył.

21.04.2020r.

Temat: Gdy kapią łzy. O uczuciach i refleksjach w wierszu

  1. Czytamy wiersz Juliana Kornhausera pt. ,,Wyciągnięta ręka” str. 220 żółty podręcznik.
  2. Odpowiadamy na pytania: kim jest bohater wiersza? Jak się zachowuje? Jakie uczucia mu towarzyszą?
  3. Zastanów się, jakie emocje towarzyszyły ci podczas czytania wiersza i nazwij je.
  4. Zapisz w jaki sposób można dodać otuchy bohaterowi wiersza.

 

22.04.2020r.

Temat: I tylko… wysp tych nie ma. W poszukiwaniu epitetów

  1. Czytamy wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej pt. ,,Kosze pełne słów” (żółty podręcznik str.222)
  2. Wypisujemy określenia snu, jakie znajdziemy w utworze.
  3. Określenia snów to nic innego jak przymiotniki i odpowiadają na pytania: jaki? Jaka? Jakie?
  4. Zapisujemy w zeszycie definicję epitetu – określenie rzeczownika, najczęściej wyrażone przymiotnikiem. Określa cechy i stosunek mówiącego do kogoś lub czegoś.
  5. Wykonujemy w zeszycie polecenie 6 str.223.

 

23.04.2020r. i 24.04.2020r.

Temat: Utrwalenie wiadomości dotyczących epitetów i porównania

Proszę o wykonanie karty pracy przesłanej na adres e-mail i odesłanie jej do mnie.


15.04.2020r.-17.04.2020r.

Klasa IV

15.04.

Temat: „Bądź mądry, pisz wiersze… O poezji i poezjowaniu”

Pod tematem zapisujemy w formie notatki czym jest wiersz i jakie ma elementy:

Proszę o przeczytanie wiersza Joanny Kulmowej pt. ,,Moje próżnowanie” str. 216 (żółty podręcznik) i wykonanie polecenia 1 i 4 na str. 217.

 

16.04 i 17.04

Temat: „Od słowa do słowa i plotka gotowa”

Proszę o wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy pt. ,,Ptasie plotki” (link) https://www.youtube.com/watch?v=_4uwUEqApPc

Następnie proszę o wykonanie zadania 1 i 3 str. 240 (żółty podręcznik). W zeszycie pod tematem zapisujemy definicję plotki:

Plotka: niesprawdzona lub kłamliwa pogłoska, powodująca utratę dobrego wizerunku osoby.


6.04.2020r.

Temat: W raju łakomczuchów

Proszę o przeczytanie fragmentu lektury pt. ,,Charlie i fabryka czekolady” ze str. 233 w żółtym podręczniku oraz wykonanie w zeszycie zadań: 2, 5 i 7 ze str. 235 i 236.

Jako wiadomość zwrotną poproszę o zrobienie zdjęcia swojej ulubionej czekolady J proszę także napisać, dlaczego tę czekoladę lubisz najbardziej. Zdjęcie i odpowiedź na pytanie proszę wysłać na mój adres e-mail.

 

7.04.2020r.

Temat: Piszemy życzenia wielkanocne

Przypominamy sobie zasady pisania życzeń (str. 116 w żółtym podręczniku) i wykonujemy w zeszycie kartkę świąteczną z życzeniami na Wielkanoc. Gotowe, kolorowe kartki proszę o przesłanie na mój adres e-mail.


 

30.03.2020r- 3.04.2020r.

Temat: Pisownia ,,nie” z różnymi częściami mowy

To kontynuacja tematu, który rozpoczęliśmy jeszcze przed przerwą. Dla przypomnienia zasad pisowni, proszę spojrzeć w notatki w zeszycie lub w podręczniku zielonym s. 199 i 200.

W zeszycie ćwiczeń proszę wykonać ćwiczenia od 1-11 s. 94-100.

Zdjęcia zrobionych ćwiczeń proszę przesłać na mój adres e-mail.

 

1.04.2020r. i 2.04.2020r.

Temat: „Bliskie spotkania trzeciego stopnia… z wyrazami”. O synonimach

Proszę pod tematem zapisać notatkę:

Synonimy to wyrazy, które mają podobne znaczenie, ale brzmią inaczej np. ciekawy- interesujący, auto- samochód. Synonimy nazywamy także wyrazami bliskoznacznymi.

Proszę o wykonanie w zeszycie zadań: 2, 3, 7 i 9 s. 164-166 (zielony podręcznik)

Oraz w zeszycie ćwiczeń ćw. 1, 2,3,4 s. 42-43.

Więcej szczegółów prześlę na adresy e-mail.

3.04.2020r.

Temat: „Przepraszam, którędy do skarbów?”. Mowa znaków

Proszę o wykonanie w zeszycie zadań: 3, 4, 6,7 s. 171- 173 (zielony podręcznik)