język polski
11.05.-15.05.2020r.
Klasa IV
11.05.
Temat: Między smutkiem i radością… łza się kręci w oku
- Zapoznajemy się z zasadami pisowni ą i ę
Piszemy ą i ę
- gdy wymieniają się na siebie w innych formach tego samego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych
dąb, bo dęby; ręka, bo tych rąk
- w końcówkach odmiany wyrazów przez przypadki w liczbie pojedynczej
idę polną drogą
- na końcu niektórych wyrazów, które są rzeczownikami rodzaju nijakiego
ramię, imię, cielę, zielę
- w odmianie większości czasowników, które w bezokoliczniku kończą się na „-ąć„
rozpiął (rozpiąć), usnęła (usnąć)
- w zakończeniach tych czasowników przed literami „ł” i „l„, mimo, że wymawiamy „o” lub „e”
wziął, minął, pchnęła, chlapnęła
- w końcówkach czasowników w 1. osobie liczby pojedynczej i 3. osobie liczby mnogiej (czas teraźniejszy i przyszły)
smażę, pokażę, przeczytają, wychowują
- Wykonujemy w zeszycie zadanie 1, 3, 4, 6, 7, 8 str. 202- 205 zielony podręcznik.
- 05.
Temat: Pisownia wyrazów z ą i ę – ćwiczenia
- Tym razem zajmiemy się ćwiczeniami. Proszę o wykonanie zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 str.100 -103 (zeszyt ćwiczeń) Sprawdzimy wszystkie zadania wspólnie podczas środowej lekcji online.
13.05.
Temat: Rozumieć się bez słów
- Poznajemy czym jest mowa niewerbalna
Pomoże nam prezentacja, która wytłumaczy Wam, czym jest komunikacja i jakie są jej rodzaje. Proszę o zapisanie notatki w zeszycie na podstawie slajdów w prezentacji. Link do niej: http://scholaris.pl/resources/run/id/48652.
- Proszę o wykonania w zeszycie ćwiczeń zadania 1 i 2 str. 44.
14.05. i 15.05
Temat: Pisownia wyrazów z ,,ó” – utrwalenie wiadomości
- Przypominamy sobie zasady pisowni ,,Ó”
Ó piszemy
- gdy w innych formach tego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na: „o„, „a” lub „e„
obóz – obozy,skrócić – skracać, szósty – sześć
- w wyrazach zakończonych na na „-ów„, „-ówka„, „-ówna„
Kraków, główka, Krukówna
wyjątki: skuwka, wsuwka, zasuwka
- na początku niektórych wyrazów
ósmy, ów, ówczesny
- Proszę o wykonania zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.8.9,10 str. 62-68 zeszyt ćwiczeń.
4.05. – 8.05.2020r.
Klasa IV
4.05. –
Temat: Co wiatrom w duszy gra…
- Czytamy wiersza Juliana Tuwima pt. ,,Dwa wiatry” podręcznik żółty str. 230.
- Określamy temat wiersza.
- Wykonujemy zadanie 4, 7, 9 str. 231/232.
- Utrwalamy wiadomości dotyczące przenośni.
5.05.
Temat: Zasypianie dnia
- Zapoznajemy się z genezą powstania ,,Pana Tadeusza”
Plan stworzenia „Pana Tadeusza” pojawił się w głowie A. Mickiewicza podczas jego wizyty
w Wielkopolsce. Pan Tadeusz” A. Mickiewicza – symbol kultury narodowej, dzieło to zostało stworzone, by pobudzić świadomość patriotyczną i tożsamość narodową Polaków. W tym celu autor przypomina historię Polski, przedstawia sentymentalne obrazy dotyczące tradycji i obyczajów szlacheckich, przywołuje piękno litewskiej ziemi.
- Czytamy fragment ,,Pana Tadeusza” str. 251 (żółty podręcznik)
- Wypisujemy z tekstu: rymy, epitety, porównania, przenośnie (po dwa przykłady każdego środka poetyckiego)
6.05.
Temat: Co kryje się w wierszu?
- Utrwalamy wiadomości dotyczące środków poetyckich poznanych na lekcjach.
- Czytamy wiersz pt. ,, Cztery córki” str. 254 i wykonujemy polecenia: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 str. 255.
7.05.
Temat: W blasku muzyki w migotaniu gwiazd
- Wykonujemy zadanie 3, 5, 7, 8, 10 str. 257 (żółty podręcznik)
8.05.
Temat: O czym marzy pies?
- Poznajemy twórczość Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
- Zapraszam dziś na lekcję zdalną. Link do lekcji znajduje się poniżej. Proszę o wykonanie poleceń i życzę udanej i owocnej nauki.
https://epodreczniki.pl/a/o-czym-marzy-pies/DLhg0NtPS
27.04.2020r.- 30.04.2020r.
27.04 i 28.04
Temat: Chodzić z głową w chmurach. Porównanie
- Czytamy wiersz Józefa Ratajczaka pt. ,,Obłoki” str. 224 (żółty podręcznik)
- Omawiamy elementy krajobrazu uchwycone w wierszu
- Odszukujemy i wypisujemy epitety z wiersza
- Zapisujemy w zeszycie, do czego zostały porównane obłoki
- Zapisujemy definicję porówania – składająca się z dwóch elementów, połączonych ze sobą wyrazami porównującymi, wskazującymi na podobieństwo danych zjawisk lub przedmiotów. Jak najłatwiej znaleźć porównanie? To proste. Szukaj w wierszu wyrazów:
jak,
jako,
jakby,
niby,
na kształt.
- Wykonaj polecenie:
Poniżej podano kilka porównań, które spotykasz w codziennym życiu. Dopisz ich brakujące elementy:
1……………………………….. jak burak
2……………………………….. jak szkapa
3……………………………….. jak lis
4……………………………….. jak ryba
5.głodny jak ……………………………….
6.blady jak …………………………………
7.uparty jak ………………………………..
8.smukła jak ……………………………….
29.04.2020r. i 30.04.2020r.
Temat: Niezwykłe spotkania słów. O poetyckiej przenośni
- Czytamy wiersz Wincentego Fabera pt. ,,Pogoda” str. 227 (żółty podręcznik).
- Zastanów się, jak w wierszu zostały nazwane pączki liści.
- Zapisujemy definicję przenośni- to niecodzienne połączenie słów, w którym zyskują one nowe znaczenie, różniące się od dosłownego np. morze tęsknoty (tęsknota ogromna, bezkresna).
Ciekawostka : Także w języku potocznym występują przenośnie, których już nie zauważamy, np. czas biegnie, głowa rodziny.
- Wykonujemy polecenie 3, 6, 7 i 8 str. 228 i 229 w podręczniku żółtym.
- Oprócz tego, proszę o wykonania w zeszycie następującego polecenia:
Ćwiczenie 1. Jakie znaczenia kryją się za tymi przenośniami?
Niedźwiedzia przysługa –
Lodowate spojrzenie –
Oczy to gwiazdy –
Zegar chodzi –
Czas płynie –
20.04-24.04.2020r.
Klasa IV
20.04.2020r.
Temat: Bawimy się w rymy, zabawa to łatwa…
- Poznajemy czym jest rym.
Definicję zapisujemy w zeszycie:
Rym – powtórzenie jednakowych lub podobnych głosek w zakończeniach wyrazów np. świeci – dzieci , świat- kwiat.
- Czytamy wiersz Stanisława Grochowiaka pt. Wyliczanka (żółty podręcznik str.218)
- Wykonujemy polecenie 2 i 3 str. 219 żółty podręcznik
- Poznajemy i zapisujemy definicję ożywienia – nadanie przedmiotom, zjawiskom, pojęciom, cech istoty żywej np. słońce wstało, budzik zawył.
21.04.2020r.
Temat: Gdy kapią łzy. O uczuciach i refleksjach w wierszu
- Czytamy wiersz Juliana Kornhausera pt. ,,Wyciągnięta ręka” str. 220 żółty podręcznik.
- Odpowiadamy na pytania: kim jest bohater wiersza? Jak się zachowuje? Jakie uczucia mu towarzyszą?
- Zastanów się, jakie emocje towarzyszyły ci podczas czytania wiersza i nazwij je.
- Zapisz w jaki sposób można dodać otuchy bohaterowi wiersza.
22.04.2020r.
Temat: I tylko… wysp tych nie ma. W poszukiwaniu epitetów
- Czytamy wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej pt. ,,Kosze pełne słów” (żółty podręcznik str.222)
- Wypisujemy określenia snu, jakie znajdziemy w utworze.
- Określenia snów to nic innego jak przymiotniki i odpowiadają na pytania: jaki? Jaka? Jakie?
- Zapisujemy w zeszycie definicję epitetu – określenie rzeczownika, najczęściej wyrażone przymiotnikiem. Określa cechy i stosunek mówiącego do kogoś lub czegoś.
- Wykonujemy w zeszycie polecenie 6 str.223.
23.04.2020r. i 24.04.2020r.
Temat: Utrwalenie wiadomości dotyczących epitetów i porównania
Proszę o wykonanie karty pracy przesłanej na adres e-mail i odesłanie jej do mnie.
15.04.2020r.-17.04.2020r.
Klasa IV
15.04.
Temat: „Bądź mądry, pisz wiersze… O poezji i poezjowaniu”
Pod tematem zapisujemy w formie notatki czym jest wiersz i jakie ma elementy:
Proszę o przeczytanie wiersza Joanny Kulmowej pt. ,,Moje próżnowanie” str. 216 (żółty podręcznik) i wykonanie polecenia 1 i 4 na str. 217.
16.04 i 17.04
Temat: „Od słowa do słowa i plotka gotowa”
Proszę o wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy pt. ,,Ptasie plotki” (link) https://www.youtube.com/watch?v=_4uwUEqApPc
Następnie proszę o wykonanie zadania 1 i 3 str. 240 (żółty podręcznik). W zeszycie pod tematem zapisujemy definicję plotki:
Plotka: niesprawdzona lub kłamliwa pogłoska, powodująca utratę dobrego wizerunku osoby.
6.04.2020r.
Temat: W raju łakomczuchów
Proszę o przeczytanie fragmentu lektury pt. ,,Charlie i fabryka czekolady” ze str. 233 w żółtym podręczniku oraz wykonanie w zeszycie zadań: 2, 5 i 7 ze str. 235 i 236.
Jako wiadomość zwrotną poproszę o zrobienie zdjęcia swojej ulubionej czekolady J proszę także napisać, dlaczego tę czekoladę lubisz najbardziej. Zdjęcie i odpowiedź na pytanie proszę wysłać na mój adres e-mail.
7.04.2020r.
Temat: Piszemy życzenia wielkanocne
Przypominamy sobie zasady pisania życzeń (str. 116 w żółtym podręczniku) i wykonujemy w zeszycie kartkę świąteczną z życzeniami na Wielkanoc. Gotowe, kolorowe kartki proszę o przesłanie na mój adres e-mail.
30.03.2020r- 3.04.2020r.
Temat: Pisownia ,,nie” z różnymi częściami mowy
To kontynuacja tematu, który rozpoczęliśmy jeszcze przed przerwą. Dla przypomnienia zasad pisowni, proszę spojrzeć w notatki w zeszycie lub w podręczniku zielonym s. 199 i 200.
W zeszycie ćwiczeń proszę wykonać ćwiczenia od 1-11 s. 94-100.
Zdjęcia zrobionych ćwiczeń proszę przesłać na mój adres e-mail.
1.04.2020r. i 2.04.2020r.
Temat: „Bliskie spotkania trzeciego stopnia… z wyrazami”. O synonimach
Proszę pod tematem zapisać notatkę:
Synonimy to wyrazy, które mają podobne znaczenie, ale brzmią inaczej np. ciekawy- interesujący, auto- samochód. Synonimy nazywamy także wyrazami bliskoznacznymi.
Proszę o wykonanie w zeszycie zadań: 2, 3, 7 i 9 s. 164-166 (zielony podręcznik)
Oraz w zeszycie ćwiczeń ćw. 1, 2,3,4 s. 42-43.
Więcej szczegółów prześlę na adresy e-mail.
3.04.2020r.
Temat: „Przepraszam, którędy do skarbów?”. Mowa znaków
Proszę o wykonanie w zeszycie zadań: 3, 4, 6,7 s. 171- 173 (zielony podręcznik)